Dette gjør jeg hver dag.

Reklame.

Jeg har fått mange spørsmål den siste tiden om hva jeg gjør for å gå ned i vekt, og velger å svare på alt i 1 langt innlegg. Jeg presiserer at det jeg skriver her inne handler om meg. Andre overvektige kan ha helt andre erfaringer og oppfatninger. En livsstilsendring er på godt og vondt, og det er mye prøving og feiling. Og det er individuelt hva som fungerer for hver enkelt. Det var mange nedturer i starten, men etterhvert som jeg har tilegnet meg kunnskap, både om mitt innerste jeg, og kosthold/trening så har det blitt enklere, og det fortsetter å bli enklere. 

Det var jo ikke sånn at jeg plutselig våknet en morgen og var overvektig og kronisk syk. Neida, hos meg, som hos de fleste andre overvektige, så så jeg jo, og kjente på kroppen at vekten sakte kom på. Om jeg ikke kjente det dag for dag, så iallfall mnd for mnd. Og selvfølgelig var jeg full av unnskyldninger. Mange barn, mye jobbing, skilsmisser, svik,  familie og venner osv osv osv... Alt for å slippe å ta tak i det som var det egentlige problemet mitt. Det er helt utrolig hvor mye man kan la være å kjenne på, spesielt av de vonde tingene..


(Jeg starter dagen min med 2 shotteglass av Forever aloe gel. Og avslutter dagen med ett glass. Denne gjør magen glad. Visste du forresten at tarmen vår inneholder masse slagg? Dette slagget sitter i tarmveggen, og forhindrer tarmen i å ta opp maksimalt med næring...)

Men uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det så var det JEG som tillot MEG å bli overvektig. Uten at det var noe jeg tenkte på underveis. For her jeg står i dag med snart minus 14 kg, så ser jeg jo også hva jeg gjorde for å bli overvektig. Det største og viktigste var at jeg sov for lite, for uregelmessig og med for lite dyp søvn. Er jeg sliten og trøtt når jeg våkner om morgenen, så er jeg veldig god på å ta feil valg for meg selv gjennom dagen. Det andre store jeg har gjort feil, er å si JA til alle andre, og NEI til meg selv.... Om jeg hadde planlagt å trene, og ei venninne ringte og spurte om jeg ville være med på kafè, ja så ble jeg med på kafè, selv om det da endte med noe "godt" å spise, i stedet for energiforbruk om jeg hadde trent. Dette er bare små eksempler, men veldig gode eksempler på å sette seg selv sist... Jeg gjorde massevis av dårlig valg, gjennom veldig mange år. Som det å spise i farten, i stedet for å sette seg ned ved ett bord. Det kommer virkelig mye inn i munnen når man ikke er bevisst...


(Sover jeg lenge på en fridag, så lager jeg meg en smoothie med Forever shake mix, bær og isbiter til frokost. Denne metter godt og holder frem til jeg skal spise lunsj ett par timer senere. Om du ønsker å gå ned i vekt, så er denne super som en måltidserstatter. Den er også helt perfekt etter trening, når du trenger påfyll av proteiner. I tillegg inneholder den vitaminer og mineraler.)

Og det er alle disse dårlige vanene jeg nå jobber med å snu. Hver dag, og det går lettere og lettere, og jeg blir lettere og lettere Og jeg hverken kan eller vil stikke under en stol, eller gjemme bort om du vil, at Forever sine produkter hjelper meg på denne veien. Det finnes massevis av gode produkter på markedet, men jeg har valgt, og er trofast mot, Forever Living. Og derfor jobber jeg også nå med det. Det å selge og stå for disse produktene er overhodet ikke vanskelig når jeg kjenner hva de gjør med meg og min kropp Jeg startet med ett og ett produkt, og det tror jeg er lurt, for da kjenner jeg godt hva hvert enkelt produkt gjør for meg. Jeg har fortsatt 21 kg jeg må gå ned, og da er det viktig å føle seg mett og vel hver eneste dag. Og ikke minst ha nok overskudd til å gjennomføre dagene mine på en god måte. Dette har jeg måttet jobbe hardt for å få til! Slitenhet, sultfølelse, vonde ben og dårlig tanker har vært med meg i altfor mange år. og ble etterhvert det jeg trodde var en vanlig hverdag for alle. Nå VET jeg så mye bedre om hvordan en hverdag skal være


(Ett godt eksempel på mitt mellommåltid kl 16. Siden jeg har diabetes, så har jeg det litt tilrettelagt på jobb, og dette måltidet er viktig for at jeg skal klare tiden mellom lunsj kl 1230, og middag kl 1830. Jeg må berømme sjefen min på Dressmann som har gjort dette mulig for meg. En frukt, en youghurt (eller som oftest propud) og ForeverAloe2Go. Denne drikken har jeg liggende i vesken. Den inneholde Aloe vera Gel, granateple, pære, mangostan, bringebær, bjørnebær og blåbær. Den kan drikkes når som helst og hvor som helst. Jeg pleier også å servere barnebarna denne når de er på besøk)

Som regel spiser jeg 2 grove brødskiver til frokost, med sunt og godt pålegg, og det samme til lunsj, om jeg ikke spiser rester fra gårsdagens middag til lunsj, eller salat osv.. Men i matpakken på jobb er det brødskiver som gjelder. Til middag spiser jeg det resten av familien spiser. Vi bare tilrettelegger med fullkorn, mer grønnsaker osv. og det har ikke resten av familien vondt av heller. Og hvis alle er hjemme, så spiser vi sammen rundt dekket bord. Jeg må jobbe hardere for å få inn mer fisk. Kylling er på plass, men altså ikke fisk.

Ellers er jeg veldig nøye med å få i meg masse vitaminer og mineraler, samt omega3 som er ekstra viktig fordi jeg har høyt kolesterol. Og jeg tar dobbel dose av alt! Selv om det ikke er anbefalt av helsemyndighetene så gjør jeg det. Fordi jeg mener at i Norge er helsemyndighetene veldig forsiktige. Men her presiserer jeg at dette er MITT valg, og at jeg ikke anbefaler andre å gjøre det. Vitaminene, mineralene og omegakapslene kjøper jeg også i Forever. 

Om du har orket å lese deg helt ned hit, så vet du nå hva som fungere for meg i min hverdag for å gå ned i vekt. Jeg går også turer når jeg har lyst, men med 7-10 000 skritt i løpet av en dag på jobb, så prioriterer jeg ikke trening på en arbeidsdag. Dette skal være en endring jeg skal leve med resten av livet, og da skal det føles godt hver dag. Og vektreduksjonen ligger på 1-1,5 kg i mnd. Det holder for meg.

Om du lurer på noe, eller vil kjøpe produkter av meg, så kan du bare sende meg en mail på fruemmel@gmail.com Må jeg sende produkter til deg, så deler vi på portoen.

Ha en fantastisk fredag. Her er det jobb 10-16 før det er frihelg!

 Mona

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram. Der oppdaterer jeg litt oftere. På snapchat heter jeg Bompimin.

#livsstil #livsstilsendring #helse #hverdag #vektreduksjon #vektnedgang

2 kommentarer

dvergpinschere i mitt hjerte

11.08.2017 kl.19:27

Så bra du har funnet det som hjelper for DEG..for det som er viktig..er jo å opprettholde det...ikke påbegynne en kur, også tro alt er bra etter det...så det høres veldig lurt ut sånn som du gjør..OG det å gå ned litt om gangen..er mye bedre og mer varig en å gå ned for mye..så lykke til! du er superflink!

Mona

12.08.2017 kl.21:01

dvergpinschere i mitt hjerte:
Det med å finne ut av hva som fungerer for seg selv er jo det eneste som kan få meg i mål på denne reisen, og den er jo noe som skal vare resten av livet mitt<3

Skriv en ny kommentar

Mona

Mona

50, Ullensaker

Må man være gammel fordi man er i 50-årene? Kone, mamma og mormor med strikkedilla. Er aktiv i hverdagen med turer i skog og mark, og har det siste året jobbet med endring av livsstil. IFBO hos Forever Living, fordi jeg digger produktene. Jeg har ofte nye drømmer og mål, hvor ikke alt blir gjennomført... Elsker livet mitt, og deler noen øyeblikk her på bloggen. For kontakt: Fruemmel@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits